
Twitter vet fortfarande inte hur de ska göra och YouTube kostar mer än det smakar för Google. Många verkar fråga sig hur de stora sociala plattformarna ska kunna omvandla sina miljontals användare till $$$.
Annonser har visat sig vara den enklaste vägen, men samtidigt är de livrädda för att förstöra användarupplevelsen och tappa användare.
Men, det verkar som om den för tillfället starkast lysande stjärnan, Facebook, i alla fall tagit ett steg på vägen mot lönsamhet med sina Social Ads. Ni vet de där små rackarna ute till höger, med en liten bild och en enkel text. Inte alltid de mest relevanta eller bästa annonsörerna ännu, men ändock. (blev nyligen erbjuden att köpa ”happy pils” från ett danska företag t.ex.)
Oavsett hur oskyldiga de verkar vara så är de en liten guldgruva för Facebook. Vi använder det frekvent där vi betalar per klick, men som de flesta annonssystem optimeras det efter eCPM, det vill säga vad Facebook tjänar per annonsvisning. Just nu ligger eCPM:et på ca. 2 kr om man annonserar mot den svenska marknaden. I Sverige finns ca. 3 milj. användare och ca. 50 % loggar in per dag. Det ger 1,5 milj. besökare. Om vi räknar med att man i genomsnitt gör 10 sidvisningar, vilket är relativt lågt räknat, innebär det 15 000 000 annonsvisningar per dag. CPM 2 kr ger då en intäkt på 30 000 kr. Per annons. Då det finns 3 annonsplatser = 90 000 kr/dag i annonsintäkter. Eller 630 000 kr/vecka. Eller 32 760 000 kr/år. Inte så illa pinkat av ett annonsformat som helt sålt sig självt (detta gällde även innan Facebook kom till Sverige) och som är helt automatiserat. Dessutom ska tilläggas att den svenska marknaden, trots att vi har så många svenska användare, är bland de billigaste. I USA ligger eCPM-priserna 30-50 % högre.
Om vi leker med tanken att samma förhållande vad gäller dagligt användande och genomsnittlig antal sidvisningar som gäller för Sverige även gäller för alla Facebooks 350 miljoner användare:
350 milj*50%*10 sidvisningar per dag = 1,75 miljarder visningar per dag. * CPM 2 kr = 3,5 milj kr per dag. x 3 annonser = 10,5 milj kr dag. Eller ca. 3,8 miljarder per år = $532 miljoner, vilket stämmer rätt väl med den summan som styrelseledamot Marc Andreessen anger att Facebook förväntas tjäna i år.
Som sagt, ganska bra av ett annonsformat som är helt automatiserat, utan dyra säljare eller trafficavdelning.
Men vänta nu, har inte Sverige alldeles nyss fått ett svenskt Facebook-kontor? Jo, men de är inte lika fokuserade på de små Social Ads annonserna, utan mer här för att utbilda företagen i Facebooks möjligheter samt sälja deras dyrare annonsformat Homepage Ad (den uppe till höger i ditt news feed).
Att inte fler större siter utnyttjar denna form av annonseringsmöjligheter i större utsträckning är synd. Förhoppningsvis får vi se mer av det framöver, vilket ger annonsörerna större frihet och bättre möjligheter att själva optimera sina kampanjer, till en lägre kostnad. Tror även att annonseringen på Facebook kommer öka i Sverige under 2010 och vi får nog räkna med en prisuppgång mot USA:s nivåer i takt med att fler annonsörer hittar in. Plötsligt framstår kanske inte Microsofts köp av 1,6 % i Facebook som så dumt ändå…?
| Martin Medieplanerare på Wisely | |||
| 2009/12/07 | |||
| Kategori: Allmän info, Debatt & Analyser, Mediaplacering, Sociala Medier |
|||

Klirr i kassan för Facebook – http://www.digitalkommunikation.se/2009/12/nog-tjanar-facebook-pengar/
Det senaste jag hörde var att det 1,8 miljoner konton är aktiva varje dag i Sverige… money money money
Annonserar med Facebook Ads och det funkar rätt bra. Det Facebook behöver göra är att satsa lite mer på användarvänligheten i annonserings- och rapporteringsgränssnittet så att fler stora advertisers kan jobba med det. Vi har fått specialbehandling av Facebook med förbättrat gränssnitt så vi är ganska nöjda
men det finns en hel del kvar att göra.
Sorry måste sno en inlänk med rätt ord
Jo, visst har systemet fortfarande en del att önska. Men man märker att det hela tiden görs förbättringar, och nuvarande gränssnitt är i alla fall betydligt smidigare än det var för något år sedan!
Gillar deras svenska översättning också, tidigare översattes ”Reports”-fliken till ”Anmälningar” =)